גלידריה, חנות חיות, מעצבת: יצאנו אל העסקים שמצאו דרך לשרוד

בשיתוף פייסבוק ישראל

16.2.2021 / 9:35

שלב הפיילוט המוצלח של "העסק של כולנו" מתקרב לסיומו. רגע לפני שהיוזמה הלאומית, בהובלת פייסבוק ישראל והפורום הכלכלי חברתי עוברת לזירה הארצית, יצאנו לפגוש את בעלי העסקים הקטנים שנהנו משדרוג הנוכחות הדיגיטלית שלהם: "הבנתי שאם אתה לא באונליין - אתה לא קיים"

בווידיאו: הכירו את בעלי העסקים הקטנים המשתתפים בפרויקט "העסק של כולנו"/צילום: עידו שחם, עריכה: דפי מקל, בימוי: ליאור נאור

השנה החולפת הייתה מורכבת מאוד עבור כולנו, אולם נראה כי מי שספגו פגיעה קשה במיוחד בשל משבר הקורונה הם העסקים הקטנים בישראל.

יאיר מרגלית, מגלידריית "מרג'לטו" בבאר שבע, סיפר: "בגדול, הקורונה גמרה את העסק. בשלב הראשון היינו סגורים כשלושה חודשים ואני חושש שהמחשבה על סגירת העסק צצה". גרג גורביץ מ"Pets4you" בבת ים הוסיף: "פתאום כל תנועת האנשים הפסיקה, לא הייתה עבודה וזה עסק חדש. לא ידעתי אם יהיה לו המשך והיה לי מחנק בגרון".

יאיר וגרג, כמו בעלי עסקים קטנים רבים שניסו לשרוד את התקופה, הבינו בשלב מסוים שללא נוכחות דיגיטלית, האתגר העומד בפניהם יהפוך למסובך הרבה יותר, אולי אפילו בלתי אפשרי. "הבנתי שהיום, אם אתה לא נמצא באונליין, אתה לא קיים", מודה מרגלית.

בואו להיות חלק: הירשמו לתוכנית "העסק של כולנו"

העסק של כולנו. פייסבוק,
פתאום, תנועת האנשים הפסיקה. גורביץ/פייסבוק

על מנת לשדרג באופן משמעותי ומוצלח את הנוכחות והבגרות הדיגיטלית של העסקים הקטנים בישראל נדרשו ארגון, ידע וכמה שיותר שותפים לדרך ומי שהרימה את הכפפה והובילה את המשימה הלאומית הזו הייתה פייסבוק ישראל. סמנכ"לית התקשורת מעין שריג מסבירה מה עמד מאחורי ההחלטה להקים את הפרויקט: "כבר בסגר הראשון, כשהתחלנו לעבוד מהבית, ראינו שהנפגעים העיקריים הם עסקים קטנים וניסינו לחשוב איך אנחנו יכולים לעזור ולהקל עליהם. הבנו שהקושי שלהם במכירות, ללא נוכחות דיגיטלית, ילך ויעמיק גם כשהקורונה תחלוף".

פייסבוק ישראל יצאה לדרך בשיתוף פעולה עם הפורום הכלכלי-חברתי: "אנחנו שותפים מרכזיים בבניית 'העסק של כולנו'", אומרת גלית חזקיה-הרשקוביץ סמנכ"לית התקשורת של הפורום הכלכלי-חברתי. "לצערנו, עד סוף השנה כ-100 אלף עסקים קטנים הולכים להיסגר. מנכ"לית פייסבוק ישראל התגייסה וככה יצאנו לדרך".

וכך, נולד פרויקט "העסק של כולנו", תכנית ייחודית וחדשנית, ללא עלות, למען העסקים הקטנים. "היה לנו ברור שאנחנו רוצים לתת מענה לכמה שיותר עסקים", אומר גאי ראק, מנהל השוק המקומי בפייסבוק ישראל.

השלב הראשון היה לבצע מחקר ולזהות את הבעיות. "קודם כל, הבנו שצריך ליצור תוכן פשוט, בעברית, בגובה העיניים, שיהיה מונגש עבור עסקים קטנים", מוסיף ראק. אלא שהמחקר הראה שיצירת התוכן לבדו איננה מספיקה - ישנם עסקים קטנים רבים שפועלים מחוץ לעולם הדיגיטלי במשך שנים ארוכות ועלולים להתקשות לבצע את המעבר המתבקש. לכן, פייסבוק ישראל יצרה שיתוף פעולה עם התאחדות הסטודנטים הארצית.

העסק של כולנו. פייסבוק,
בעלי העסקים הקטנים ספגו את הפגיעה המשמעותית ביותר/פייסבוק

במסגרת שיתוף הפעולה הזה, סטודנטים צוותו לעסקים קטנים וליוו אותם לאורך התהליך, במשך שלושה חודשים. עסקים מסוימים אף קיבלו מנטורים מארגון "קרן שמש" מקבוצת עוגן ואלו ילוו אותם לאורך כשנתיים. "הליווי שלנו מקיף את כל התחומים שקשורים לניהול עסק", אומרת טלי אלון. "תכנית עסקית, ניהול זמן ותזרים מזומנים ועוד. אנחנו רוצים שבעל העסק יידע לנהל את העסק שלו ולא להיפך".

בנוסף, נוצרה קבוצת פייסבוק עבור בעלי העסקים הקטנים, בה הם יכולים לקחת חלק בקהילה, לשאול שאלות זה את זה ולהתייעץ. בעלי העסקים הקטנים קיבלו סיוע בדרכים רבות, כמו עזרה בהקמת אתר סחר בשיתוף עם Wix או כלים ליצירת תוכן, בעזרת חברה דוגמת Lightricks, על מנת שיוכלו לספק ערך מוסף ולהגביר את הנאמנות של הלקוחות שלהם.

העסק של כולנו. פייסבוק,
דניאל אדרי וטל וידר מציבות יעדים חדשים/פייסבוק

אבל איך כל זה עובד הלכה למעשה, בשטח? קחו למשל את דניאל אדרי מבאר שבע, מעצבת תכשיטים, המתמחה בעיצוב לכלות. לאחר שהצטרפה לפרויקט "העסק של כולנו" וקיבלה ייעוץ אישי, היא החליטה לשנות את תמהיל התכשיטים אותם היא מוכרת ולהציב יעדים חדשים לעסק שלה: "הצמידו לי את טל, סטודנטית מדהימה ואנחנו בקשר רציף. מדי שבוע יש לנו יעדים שאנחנו מציבות לעצמנו ואני יושבת וכותבת את כל מה שאני לומדת בקורסים ומגיעה לטל עם שאלות. כתבנו תכנית מסודרת ואנחנו פותרות את הכל".

טל וידר, הסטודנטית המלווה את דניאל, מוסיפה: "בהתחלה ניסינו להבין מה האתגר שלנו. דניאל הבינה מהר את רוח התקופה והחליטה לעשות שינוי בתדמית ולבנות את העסק מחדש. כלכלית, זו מחשבה מאוד נכונה, אבל היא דורשת עבודה רבה, כדי להגיע לקהל חדש. תוך כדי עבודה, הבנו שלכל אורך השנים דניאל לא הספיקה לעבוד על נושא שימור הלקוחות, משהו שיביא תוצאה טובה באופן כמעט ודאי".

דניאל, כמו כל בעלי העסקים המשתתפים בתוכנית, נעזרים במגוון רחב של שיעורים וירטואליים שהוקלטו למענם בשלל נושאים שונים: "לכל אחד יש אפשרות למצוא שם את מה שמעניין אותו, כדי להתפתח בתחום שלו והכל בצורה נגישה וקלה", אומר יאיר מרגלית מ"מרג'לטו". "התוכנית הזו הייתה זריקת עידוד, נתנה לנו אופטימיות, שאנחנו הולכים לקראת משהו טוב ומחדשים את העסק. זה כאילו מישהו בא, נתן לי יד ואמר 'בוא אחריי, אני אוביל אותך בחזרה למקום שאתה בטוח בו'".

העסק של כולנו. פייסבוק,
חוזרים למקום הבטוח. מרג'לטו/פייסבוק

כל עוד אנחנו מתמודדים עם סגרים ועם מציאות הקורונה, בה אנשים משתדלים לצמצם את היציאות מהבית וההגעה לחנויות, המכירות אונליין הן הכלי המשמעותי ביותר של עסקים קטנים להמשיך להתקיים. "היום אני מרגיש שיש לי שיפור, בפייסבוק, באינסטגרם ונראה לי שרק התחלנו להתקדם", אומר גורביץ.

שלב הפיילוט של "העסק של כולנו" כלל 150 עסקים קטנים ומוכתר כהצלחה רבה. כעת, נבנה מערך ארצי גדול, על מנת לתת מענה לבעלי עסקים בכל רחבי הארץ, מדן ועד אילת. "התחלנו בקטן יחסית, כדי לראות איך עסקים קטנים חווים את התוכנית הזו ועד כמה הם באמת מצליחים להשתמש בה, ללמוד ולהטמיע אותה בעסק שלהם ביומיום", אומרת שריג, מפייסבוק ישראל. "עכשיו אנחנו מפנימים את הלקחים של הפיילוט ואוטוטו נפתח את ההרשמה לכל העסקים בארץ, שירצו להשתתף".

"אני מאוד אמליץ לעסקים אחרים שאני מכיר", מסכם מרגלית. "אני חושב שחובה לכל עסק להשתמש בכלי הזה ולהיות חלק מהעולם החדש שאנחנו הולכים אליו".

בואו להיות חלק: הירשמו לתוכנית "העסק של כולנו"

בשיתוף פייסבוק ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully