עבודה על עסק קטן/ShutterStock

"העסק של כולנו": פייסבוק למען העסקים הקטנים בישראל

בשיתוף פייסבוק ישראל

1.2.2021 / 8:09

ידע וכלים מקצועיים, ליווי אישי צמוד וקהילת עסקים ענקית - יוזמה לאומית חדשה שואפת להוביל מהפכה ולתמוך בשיקום וחיזוק המשק ובעלי העסקים הקטנים, שנפגעו יותר מכל ממשבר הקורונה."נביא את ה-Start-up Nation גם לעסקים הקטנים", אומרת מנכ"לית פייסבוק ישראל

בווידיאו: מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, מסבירה על "העסק של כולנו"/אולפן וואלה! NEWS

בצל משבר הקורונה המתמשך, גרמו החודשים האחרונים לרבים מאיתנו להביט באופן אחר על דברים שנראו עד כה טריוויאליים והיו חלק משגרת היום-יום של כולנו - יציאה מהבית, מפגשים משפחתיים, ובין היתר, גם המפגשים הקבועים עם העסקים הקטנים שמקיפים אותנו.

כל עוד הכל התנהל כשגרה, אולי לא שמנו לב לתפקידם המשמעותי של העסקים הקטנים בעולמנו. הספר הקבוע שלנו, המאפייה שאנחנו עוצרים בה בדרך לעבודה, החנות עם הצעצועים שהילדים אוהבים. לכל אחד מאיתנו יש את העסקים שקרובים לליבו ושבמקרים רבים, הוא גם מכיר היטב את האנשים העומדים מאחוריהם.

אותם אנשים, בעלי העסקים הקטנים, נפגעו מהקורונה במיוחד. כעת, תכנית חדשה וראשונה מסוגה, בשם "העסק של כולנו", אותה מובילה פייסבוק, יחד עם הפורום הכלכלי חברתי מבית נשיאות המגזר העסקי, ובשיתוף מספר חברות גדולות במשק הישראלי, מציעה לעסקים הקטנים ידע וכלים ייחודיים לחיזוק הנוכחות הדיגיטלית, על מנת לסייע בתהליך השיקום והבנייה מחדש של עסקים אלו.

"בתקופת הקורונה, מצב העסקים הקטנים הפך לדאגה מרכזית של החברה כולה, גם בישראל וגם ברמה העולמית", מסבירה מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, את הסיבות שהובילו להקמת התוכנית. "כעת אנחנו לוקחים את העבודה שלנו עם העסקים הקטנים מספר צעדים קדימה. התוכנית המדהימה הזו מכוונת לשינוי אמיתי ביכולות הדיגיטליות של העסקים הקטנים, וכתוצאה מכך גם לשיפור ההישגים העסקיים שלהם - בתקופת הקורונה, אך גם לאחריה".

"העסק של כולנו" היא יוזמה לאומית, שהתגבשה בעקבות קריאתו של נשיא המדינה, ראובן ריבלין ומתוך מטרה לחזק את הבגרות הדיגיטלית של העסקים הקטנים בישראל - למען האיתנות והמוכנות שלהם לעתיד. אך מדוע הגברת הנוכחות הדיגיטלית של העסקים הקטנים היא דרך להתמודדות עם השלכותיו הרחבות של המשבר?

בואו להיות חלק: הירשמו לתוכנית "העסק של כולנו"

עסק קטן פרחים. ShutterStock
העסקים הקטנים בכל פינה בישראל ובעולם זקוקים כיום לסיוע, יותר מאי פעם/ShutterStock

הקורונה כאמור, הציבה עסקים קטנים רבים במצב שברירי, לאחר שלפתע הם לא הורשו לקבל קהל במשך תקופות ארוכות. בישראל פועלים למעלה מחצי מיליון עסקים קטנים ובינוניים, והם מעסיקים יותר מ-60 אחוזים מהעובדים במגזר העסקי ואחראים לכ-54 אחוזים מהתוצר במגזר הזה. אולם כיום, רק 14 אחוזים מתוך אותם עסקים פועלים במסחר הדיגיטלי. מחקר שפרסמה פייסבוק בספטמבר האחרון הראה כיצד לעסקים הקטנים ברחבי העולם, אשר דיווחו כי יותר מרבע מהמכירות שלהם היו דיגיטליות, יש סיכוי גבוה יותר להתעלות השנה על המכירות מהשנה שעברה וסיכוי נמוך יותר להידרש לצמצום כוח העבודה בשל משבר הקורונה. נתונים אלו מהווים את הבסיס לחזון התוכנית, השואפת להגדיל את שיעור העסקים שפועלים במרחב הדיגיטלי ולצייד אותם בכלים הנדרשים להפקת המירב מהרשת, הן לטובת ההווה והן במבט קדימה לעתיד.

"עסק שחווה את תקופת הקורונה ללא נוכחות אונליין כנראה ספג פגיעה קשה ביותר", מסבירה סופר תאני. "כדי להשתקם, וכל עוד סיום המשבר לא נראה באופק, אותו עסק חייב לעשות שינוי כלשהו. מבחינתנו, המעבר לדיגיטל הוא אחד הצעדים המשמעותיים".

העסקים הקטנים שכבר מפיקים את המיטב מהדיגיטל, זוכים לחשיפה רחבה ומשפרים משמעותית את הפעילות העסקית שלהם, בטח ובטח בזמנים לא שגרתיים כמו אלו. פייסבוק ואינסטגרם לבדן מחברות בין מיליארדי אנשים ברחבי העולם מדי יום, כולל בין 190 מיליוני עסקים קטנים, המגיעים דרך הרשת ללקוחות פוטנציאליים וקיימים, ללא כל קשר למיקום גיאוגרפי או למגבלות הקורונה.

גם בשיאו של משבר כלכלי לא קל לשכנע בעל עסק קטן, שעד כה התנהל ללא נוכחות דיגיטלית, לצאת לדרך חדשה ולבנות תשתית עסקית במרחב הווירטואלי. לשם כך, קדמה לתוכנית "העסק של כולנו" עבודת הכנה ארוכה, שכללה את יצירתם של עשרות סרטוני הסברה קצרים ופשוטים, המועברים בעברית, באופן בו כל בעל עסק יוכל להבין וליישם את ההמלצות ללא בעיה - גם אם אינו "חי ברשת" ביום-יום. במסגרת התוכנית, בעלי העסקים ייהנו ממגוון רחב של קורסים, בכל תחומי הדיגיטציה ההכרחיים להצלחת העסק, ביניהם בניית אתר, שיווק בפייסבוק, יצירת פרסומות ותוכן אפקטיבי ברשתות החברתיות, קבלת תשלומים באונליין, הקמת מערך משלוחים ולוגיסטיקה, שירות לקוחות, התנהלות פיננסית נכונה ועוד - כאשר כל בעל עסק יבחר לעצמו את התכנים שמתאימים בדיוק לעסק שלו.

- קונדיטוריה. ShutterStock
הפיילוט המוצלח כבר יצא לדרך/ShutterStock

כל בעל עסק ילווה על ידי סטודנטים מהתאחדות הסטודנטים הארצית, שעברו הכשרה ייעודית ויעזרו לו "לקפוץ למים" בהצלחה, וחלק מהעסקים אף יזכו לליווי ארוך-טווח של מנטורים מקצועיים גם בהמשך הדרך. לצד אותה תמיכה אסטרטגית, העסקים מצטרפים לקהילה ייעודית של העסקים שלוקחים חלק בתוכנית, בה הידע מועבר בין כולם והעסקים זוכים לתמיכה הדדית - יש עם מי לדבר ויש למי להקשיב, כי כולם בסופו של דבר באותה הסירה. מעטפת התמיכה הרחבה נועדה לספק את התנאים האידיאליים להצלחה של כל עסק ועסק.

נכון להיום, שלב הפיילוט של "העסק של כולנו" כבר יצא לדרך, עם יותר מ-150 עסקים קטנים (1-20 עובדים, מחזור מכירות של עד 2 מיליון ש"ח בשנה). אותם עסקים רוכשים ידע וכלים במסגרת שיתוף הפעולה עם עשרות חברות בולטות במשק הישראלי. לצד פייסבוק ישראל, הפורום הכלכלי חברתי מייסודה של נשיאות המגזר העסקי, ועמותת 2B Friendly, שהניעו את היוזמה הלאומית, אפשר למצוא כיום עוד מגוון גופים שהצטרפו, כמו חברת קלטורה (Kaltura), שתרמה לתוכנית את הפלטפורמה שלה, עליה הוקלטו ונמצאים כל הסרטונים, התעשייה האווירית, קרן - שמש ZigZag, AppsVillage, Wix, Fiverr, Lightricks, monday.com, Rise.ai ועוד.

הפיילוט מתקיים בימים אלו בבאר שבע ובבת ים, וכן בשני אשכולות בפריפריה - אשכול בית הכרם בגליל (הכולל שבע רשויות מקומיות) ובאשכול נגב מזרחי (הכולל 14 רשויות מקומיות). בתחילת 2021 צפוי להיפתח מחזור נוסף וגדול יותר של "העסק של כולנו", עם כ-600 עסקים, כאשר המטרה היא להגיע בסוף השנה הבאה לכ-3,000 עסקים בפריסה ארצית, אשר יבססו כולם נכסים דיגיטליים לטובת השיקום והקידום של העסק שלהם.

סופר תאני מסבירה: "המטרה הסופית של התוכנית היא להציע לעסקים הקטנים את התכנים שהם הכי צריכים, ברמה הכי גבוהה שיש, אבל גם לאפשר לכל עסק לבחור את הדרך המתאימה לו. ברור לי שמדובר במעבר לא פשוט עבור לא מעט מבעלי העסקים הקטנים, אבל אני מקווה שנצליח להגשים את המטרה עמה יצאנו לדרך - לעזור לעסקים הקטנים בישראל להגיע לרמת בגרות דיגיטלית גבוהה יותר, ולסייע להם לבנות חוסן עסקי וכלכלי, שייקח אותם שנים קדימה. עם הרוח היזמית שיש כאן בארץ ועם היצירתיות והאומץ של בעלי העסקים, אין סיבה שלא נהיה ה-Start-up Nation גם בקרב העסקים הקטנים".

לעמוד "העסק של כולנו" בפייסבוק

בואו להיות חלק: הירשמו לתוכנית "העסק של כולנו"

בשיתוף פייסבוק ישראל
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully